Home

Vitamine A info

Het is algemeen bekend dat zwangere vrouwen geen lever mogen eten, maar weet jij ook al waarom? Wist jij dat zwangere vrouwen en kinderen t/m 3 jaar op moeten passen dat ze niet te veel van de vitamine binnen krijgen? En dat het niet goed is en zelfs schadelijk om te veel of juist te weinig van de vitamine binnen te krijgen? Natuurlijk is een juiste hoeveelheid alleen maar goed voor jouw lichaam. Wil je weten hoe je genoeg van de vitamine binnen krijgt en waarom vitamine A zo belangrijk is voor je? Lees dan snel verder.


Werking vitamine A

De vitamine, ook wel retinol genoemd, is een vetoplosbare vitamine. Dat wil zeggen dat er een deel van de vitamine opgeslagen wordt in het vet in jouw lichaam. Een ander deel komt er weer uit via je urine. Het lichaam kan zelf vitamine A aanmaken met behulp van het aminozuur tryptofaan of bèta-caroteen uit plantaardige producten.

Deze vitamine zorgt voor de huid en de ogen. Het zorgt ervoor dat jouw ogen zich aan kunnen passen aan de schemer. Ook zorgt het ervoor dat het afweer- en immuunsysteem goed werkt waardoor je minder snel of zelfs niet ziek wordt. En geen of minder infecties krijgt.

De vitamine is ook nodig voor de aanmaak van cellen en de weefselstructuur van de huid. Door de vitaminen worden epitheelcellen gevormd in de huid, luchtpijp, het haar, tandvlees en longweefsel. Epitheelcellen zijn één van de vier primaire weefseltypen die in het lichaam voorkomen. De andere zijn: bindweefsel, spierweefsel en zenuw-zintuig-weefsel. Epitheel komt voor als bedekkend weefsel en klierweefsel.


Hoe krijg je vitamine A binnen?

Via voeding is het heel makkelijk om genoeg van de vitamine binnen te krijgen. Vooral via dierlijke producten zit je zo aan de aanbevolen hoeveelheid per dag. De vitamine is te vinden in leverproducten en andere vleeswaren, zuivelproducten, vis en eidooier. Daarnaast kan het als toevoeging in margarine, halvarine en bak- en braadproducten zitten.
Via carotenoïden uit plantaardige producten kan het lichaam zelf vitamine A aanmaken. Vooral uit de carotenoïde bètacaroteen, wat te vinden is in groenten zoals wortel, bloemkool, spitskool en fruit en fruit zoals sinaasappel, mandarijnen en bananen. Je lichaam neemt wel minder vitamine A op uit plantaardige producten dan uit dierlijke producten.

Verder zijn er ook supplementen op de markt met vitamine A. Eigenlijk is het (behalve dan in ontwikkelingslanden) bijna nooit nodig om extra van de vitamine binnen te krijgen in de vorm van pillen. Via voeding krijg je al genoeg binnen.

vitamine a


Vitamine A zuur crème

Er wordt de laatste tijd steeds meer geschreven en gesproken over vitamine A zuur crème, ook wel tretinoïne crème genoemd, voor de huid. Vitamine A kan goed werken tegen huidveroudering. Een van de belangrijkste ingrediënten van anti-rimpel crèmes is Retinol, een vorm van vitamine A. Retinol is alleen gevoelig voor licht en en lucht en irriterend voor de huid, daarom wordt het alleen in een lage dosering toegevoegd aan de crèmes. Hierdoor werkt het niet of nauwelijks.

Vitamine A zuur, ook wel tretinoïne genoemd, heeft ook een goed effect op de huid. Eind jaren 80 werd ontdekt dat tretinoïne niet alleen helpt tegen acne en rosacea maar ook de structuur van de huid verbetert en veroudering tegengaat. Het wordt wel gezien als medicijn en is dus alleen op doktersrecept verkrijgbaar.

Zitten er ook nadelen aan? Het is erg belangrijk dat je het gebruik van de crème heel rustig opbouwt. De huid moet namelijk goed aan de crème kunnen wennen, anders dan kan je last krijgen van irritaties. Het kan wel zes weken duren voordat jouw lichaam eraan gewend is.
Is jouw huid al onrustig voordat je begint met smeren? Dan kan je beter niet beginnen met het middel. Heb jij last gehad van eczeem op kinderleeftijd, last van hooikoorts of astma? Dan moet je voorzichtig zijn omdat je eerder last kan krijgen van huidirritatie.

Bij ernstige irritatie kan een hydrocortison crème in twee tot drie weken verlichting geven aan de klachten.

vitamine a

Een teveel of tekort aan vitamine A

Het is niet goed om te veel van deze vitamine binnen te krijgen. Het kan namelijk vergiftiging veroorzaken. De symptomen van deze vergiftiging zijn misselijkheid, hoofdpijn, duizeligheid, vermoeidheid en afwijkingen aan ogen, huid en skelet. Het gaat dan wel om een teveel aan de vitamine uit dierlijke producten. Een teveel komt eigenlijk nauwelijks voor bij volwassenen. Alleen als je veel lever eet en hooggedoseerde supplementen slikt. En bij veel lever eten worden er ongeveer negen boterhammen met leverpastei bedoeld.

Bij zwangere vrouwen wordt het wel nadrukkelijk afgeraden om veel vitamine A binnen te krijgen. Dit verhoogt namelijk de kans op aangeboren afwijkingen. Dus geen lever, producten met lever of supplementen.

Een tekort aan deze vitamine kan huidproblemen, dof haar, nachtblindheid en zelfs blindheid veroorzaken.