Teveel aan vitamine A

Dat vitamine A belangrijk voor je is, dat wist je waarschijnlijk wel. Maar weet je ook dat een teveel van de vitamine schadelijk kan zijn? En dat vooral zwangere vrouwen moeten opletten dat ze niet te veel vitamine A binnenkrijgen? Het kan namelijk zorgen voor aangeboren afwijkingen. De juiste hoeveelheid vitamine A luistert nauw, zorg er dus voor dat je je goed laat informeren door bijvoorbeeld een arts.


teveel

Functie vitamine A

Vitamine A heeft verschillende functies in je lichaam. Krijg jij genoeg van de vitamine binnen? Dan heeft dat een positief effect op je lichaam. Het zorgt namelijk voor de volgende onderdelen van het lichaam:

  • Glanzend haar
  • Een gevoede huid (niet droog en schilferig)
  • Goede weerstand
  • Gezonde ogen
  • Tandvlees wat gezond is

Klachten teveel vitamine A

In ontwikkelingslanden hebben mensen vaak een tekort aan de vitamine. In Nederland moeten mensen eerder oppassen dat ze niet teveel vitamine A binnen krijgen. Naast dat te weinig vitamine A klachten veroorzaakt, kan een teveel ook schadelijk zijn voor je lichaam.

Een teveel aan de vitamine uit dierlijke producten kan vele klachten veroorzaken:

  • Vergiftiging (hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid, vermoeidheid en afwijkingen aan ogen, huid en skelet).
  • Een vergroot risico op heupfracturen bij volwassenen

Zwangere vrouwen moeten extra opletten dat ze niet teveel binnen krijgen van de vitamine, het verhoogt namelijk de kans op aangeboren afwijkingen. Kinderen tot en met drie jaar hebben de vitamine nodig om te groeien. Maar let op want zij mogen minder vitamine A.


Hoe ontstaat een teveel aan de vitamine?

Een teveel aan de vitamine kan ontstaan door het te veel eten van producten waar vitamine A in zit. Het lichaam neemt de vitamine vooral goed op uit dierlijke producten zoals: Vlees en vleeswaren, zuivelproducten, vis en eidooier. Vooral in lever zit veel vitamine A. Ook hooggedoseerde supplementen kunnen zorgen voor een overschot.

Het lichaam kan ook zelf vitamine A aanmaken uit carotenoïden uit plantaardige producten, zoals uit de carotenoïde bètacaroteen. Deze provitamine zit in groenten, zoals wortels, bloemkool, spitskool. Ook is de provitamine te vinden in fruit, zoals sinaasappels, mandarijnen en bananen. Hier neemt het lichaam wel minder vitamine A uit op dan uit dierlijke producten.