Tekort aan vitamine A

In Nederland komt het gelukkig weinig voor dat mensen te weinig van vitamine A binnen krijgen. Toch is het voor sommige mensen, zoals zwangere vrouwen en mensen met aandoeningen aan de lever en alvleesklier belangrijk om de waarden goed in de gaten te houden. Zij moeten iets meer vitamine A binnen krijgen en voorkomen dat er een tekort ontstaat.


tekort

Klachten van een tekort

Vitamine A is een vetoplosbare vitamine. Dit wil zeggen dat jouw lichaam vitamine A kan opslaan in het lichaam. De vitamine heeft verschillende functies in het lichaam, hij zorgt bijvoorbeeld voor het gezond houden van:

  • Haar
  • Huid
  • Tandvlees
  • Lichtgevoeligheid van de ogen
  • Afweersysteem

Bij een langdurig tekort aan vitamine A kan je last krijgen van een droge en schilferige huid. Ook kan je last krijgen van dof haar. Je weerstand kan verminderen waardoor je sneller ziek wordt, en je ook minder snel weer beter voelt.

Heb je een chronisch tekort aan de vitamine? Dan kan er nachtblindheid ontstaan als een eerste symptoom. Blijft je daarna een tekort houden? Dan kan er zelfs totale blindheid ontstaan door de ziekte xeroftalmie. Dit is een afbraak die samen gaat met uitdroging en een ontsteking van het hoornvlies. Hierdoor gaat het oog er dof uit zien en op termijn kan je er dus blind van worden.


Hoe ontstaat een tekort?

In Nederland komt het weinig voor dat iemand te weinig vitamine A binnen krijgt. In ontwikkelingslanden komt het helaas veel vaker voor en zie je ook veel meer mensen die de ziekte xeroftalmie hebben.

Een tekort ontstaat doordat iemand voor een langere tijd geen tot weinig voedingsmiddelen heeft gegeten met vitamine A of bèta-caroteen.

Heb je een aandoening aan je lever of alvleesklier? Dan kan het zijn dat je gevoeliger bent voor het ontwikkelen van een vitamine A tekort. Het is dan slim om goed in de gaten te houden of je nog genoeg vitamine A in je lichaam heb en met de arts of huisarts te bepalen hoe een eventueel tekort kan worden aangevuld.

Vrouwen hebben tijdens de zwangerschap een verhoogde behoefte aan de vitamine. Het is dan wel belangrijk om goed in de gaten te houden of je niet teveel van de vitamine binnen krijgt. Dit kan het tegenovergestelde bereiken waardoor je juist gezondheidsklachten krijgt.