Voeding met vitamine A

Vitamine A is een vitamine die je op verschillende manieren binnen kan krijgen. De vitamine is te vinden in dierlijke en plantaardige voeding. De opname uit deze producten is wel verschillend. Het lichaam kan ook zelf provitamines omzetten in vitamine A. In deze blog kun je lezen welke provitaminen uit plantaardige voeding jouw lichaam nodig heeft om dat te kunnen doen.

Ben jij benieuwd hoe jij de vitamine het beste binnen kan krijgen? Welke voedingsmiddelen je moet eten? Lees dan snel verder.

voeding


Dierlijke voeding en vitamine A

Het bekendste beeld van vitamine A is de wortel die goed zou zijn voor de ogen. Maar vitamine A is te vinden in nog veel meer verschillende voedingsmiddelen, de wortel is nog niet eens de grootste bron van vitamine A.

Ten eerste kan je de vitamine terugvinden in dierlijke producten. Het lichaam neemt meer van de vitamine op uit dierlijke producten dan uit plantaardige producten. Hierbij kan je denken aan de volgende voedingsmiddelen:

  • zuivelproducten
  • vlees en vleeswaren (lever is één van de rijkste bronnen)
  • vis (gerookte paling is rijk aan vitamine A)
  • eidooier
  • roomboter



Plantaardige voeding en vitamine A

Ten tweede kan je de vitamine ook terugvinden in plantaardige producten. In plantaardige voedingsmiddelen zitten carotenoïden die het lichaam om kan zetten in vitamine A. Carotenoïden zijn moleculen van gele tot roodachtige kleurstoffen. Er zijn drie carotenoïden die het lichaam om kan zetten in vitamine A, dat zijn: alfacaroteen, bèta-kryptoxanthine en de bekendste uit het rijtje: bètacaroteen.

  • halvarine en margarine (hier is vaak vitamine A aan toegevoegd)
  • wortelen (bevatten naast vitamine A ook bètacaroteen, dat kan in het lichaam omgezet worden in vitamine A)
  • mango’s, mandarijnen, abrikozen, bananen, sinaasappels
  • donkergroene bladgroenten
  • koolsoorten (denk aan spitskool)

Wat het bijzondere is aan vitamine A uit carotenoïden, is dat het lichaam niet meer van deze carotenoïden omzet in vitamine A dan het lichaam nodig heeft.


Vitamine A binnenkrijgen via supplementen

Er zijn in verschillende webwinkels en winkels ook supplementen verkrijgbaar met vitamine A. Als je aan het kijken bent voor supplementen, houdt er dan rekening mee dat vitamine A ook wel Retinol genoemd wordt. Vooral als je alleen plantaardige voeding eet, is het belangrijk om in de gaten te houden of je voldoende vitamine A binnenkrijgt. Het lichaam neemt vitamine A namelijk veel beter op uit dierlijke producten. Eet je plantaardig en krijg je te weinig van de vitamine binnen? Dan is het wenselijk om een supplement te slikken met bijvoorbeeld bètacaroteen.


You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *